tirsdag den 5. august 2014

Sidste dag :-(

Som overskriften fortæller er det vores sidste dag på vores fantatiske ferie :-( Vi flyver mod Danmark i morgen eftermiddag og lander i Hamborg Torsdag morgen..

I dag tog vi metroen op til enden af Centrel Park og gik hele vejen igennem den, den er kæmpe stor og er virkelig flot!
Vi brugte et par timer derinde og spiste også frokost der :-)
Bagefter gik vi rundt i byen, for at handle de sidste småting ind og shoppe lidt til os selv - en ting vi har erfaret er at hvis man skal på storbyferie til New York, så skal man have mange penge med til at shoppe for!! Hold da op så mange butikker der er, Tobias har handlet i mange butikker, mens jeg nærmere har holdt mig til h&m og Niketown ;-)
Efter at have shoppet lidt, gik vi hjemad samtidig med vi ledte efter en restaurant - vi gik forbi Times Square på vejen og opdagede at 7th Avenue var lukket og der holdte en helt masser politibilen rundt omkring, så vi spurgte en hvad der var sket og hun fortalte at der ved trappen var sket en stor ulykke, da vi kom derned kunne vi se en smadret bus (vi fandt senere ud af at to busser var stødt sammen og 13 personer var blevet skadet) - vi gik videre og ledte efter en restaurant og da vi havde spist tog vi hjem og slappede lidt af inden vi prøvede at pakke kufferterne (..og ja, der skal godt nok siddes på dem hvis de skal lukkes)..
Senere tog vi til Times Square for at se det i mørke, det er noget jeg har snakket om siden jeg var her sidst, det er simpelthen så fedt at se, alt det lys og de glade mennesker!

I morgen går turen mod lufthavnen og videre mod Danmark, vi har haft en kanon fed ferie med masser af oplevelser, vi har besøgt 7 stater, kørt 8753,6 kilometer i bil på 31 dage, fra Seattle til Los Angeles, oplevet og prøvet så mange ting, både nogle forudbestemte og nogle spontane ting!
Nu går turen hjem, da skolen kalder - vi vil med glæde tage turen en gang til, for det har virkelig været vores livs oplevelse!
Billederne er ikke talt sammen, men der er ihvertfald over 3000 ;-)

mandag den 4. august 2014

Sejltur rundt om Manhatten

Vi sov længe i dag, da vi de sidste to nætter er gået sent i seng! Vi vågnede klokken 9 og nåede lige ned og få morgenmad.. Vi tog i dag ned på havnen for at komme på sejltur, vi valgte en tur rundt om hele Manhatten, som vi kom med 12.30.. Vi kom egentlig hurtigt om bord og fik nogle pladser helt ud til kanten, perfekt! ;-)
Det var en meget spændende sejltur, der var guide på som fortalte en helt masse omkring bygningerne, broerne, osv., vi sejlede vist under 9 broer, forbi 3 floder og hele vejen rundt om Manhatten..
Der var rigtig varmt, så vi fik lidt mere sol (heldigt nok da vi var ved at blive lidt hvide igen).

Efter turen gik vi op til Times Square og videre mod Centrel Park, vi fandt dog en restaurant inden, hvor vi fik pastaret med en slags pølse og flødesovs.. I Centrel Park så vi blandt andet H. C. Andersen og Alice i Eventyrland og gik rundt og nød at de mange mennesker hyggede sig!

I morgen er vores sidste dag, vi skal rundt i byen og kigge lidt og op i Centrel Park og se mere af den :-)

søndag den 3. august 2014

Frihedsgudinden, Ellis Island og Top of the Rock

Vi havde hjemmefra bestilt billetter til vi skulle ud på øen hvor frihedsgudinden står.. I vores billetter var der inkluderet sådan at vi kunne komme op i kronen og gå (heldigt at vi havde bestilt hjemmefra, da der vist er udsolgt til kroneturen de næste 4 måneder)..
Vi startede med at tage op i kronen, det første man kom op til var toppen af stenen som hun står på.
De trapper derop var rimelig nemme og gav ingen problemer, men da vi skulle op i kronen var det en virkelig snoet trappe med næsten ingen plads og man skulle helst ikke være høj, så ramte man trappen med hovedet ;-)

Der var meget småt i kronen, og på vej op mødte vi den eneste person som har været oppe i flammen de seneste 20 år, vi måtte desværre ikke komme med ;-)
Så vi nøjes med udsigten fra kronen! Vi kan godt forstå de lukker ned når der bliver meget varmt, i dag var der skyet, men der var stadig varmt deroppe..

Inden vi gik helt ned på jorden igen gik vi forbi museum hvor de viste flere ting omkring frihedsgudinden, hvordan hun blev lavet, osv.

Vi fik lidt at spise inden vi gik rundt på øen for at se.

I billetterne var der også inkluderet at man bagefter at have været ved frihedsgudinden skulle på Ellis Island, hvor der er et immigration museum - desværre var der ikke mange ting, da der efter orkanen i 2012 blev ødelagt mange ting, også murerne omkring..

Efter turen tog vi hjem til hotellet, slappede lidt af inden vi gik mod metroen for at tage ind på Times Square - der var simpelthen så mange mennesker derinde at det næsten var umuligt at gå rundt, så vi trak os lidt væk igen! Men det er virkelig flot når der er mørkt..

Vi fandt en restaurant hvor vi fik steak, virkelig lækkert! Vi har ikke fået sådan et godt stykke kød i over en måned, så det var tiltrængt..

Vi har også hjemmefra købt billetter til at komme op i The Top of the Rock, som er toppen på Rockerfeller Centret - efter vi var oppe i Empire State Building om dagen, ville jeg gerne op i The Top of the Rock om aftenen, vi skulle dog vente en time inden vi kunne komme op, 22.35..

Det var en helt fantastisk udsigt, især med de lys!

Mere shopping

(Indlægget er fra i går, den 2. August)

Vi købte ikke rigtig noget på vestkysten fordi vi skulle med fly mod New York (kufferten må kun veje 23 kg), så vi gemte shoppingturene til New York.. I dag var der dårlig vejr (små regnvejr og 22 grader), så vi valgte at shoppe i dag, vi købte begge et par bukser hver og prøvede så at finde Nike butikken, da jeg havde snakket om at få et par nye løbesko herover, da det et billigere!
Da vi fandt den, var det en 5. Etagers bygning, så der var nok at se og prøve ;-)
Jeg startede med at finde løbesko, nogle Nike Lunaracers 3, de vejer ingenting og fik dem i pink! Købte også et par shorts (endelig, har ledt efter sådan nogle i lang tid!), og en virkelig god sportsbh!

Så var det Tobias' tur til at gå rundt og kigge, han fandt samme slags sko som mig, dog i grøn i stedet for! Han forelskede sig også i et par badebukser som han købte :-)

Efter alt det shoppen, så var det tid til noget at spise, vi fandt en restaurant og fik lækkert sushi og drink..

Vi tog hjem til hotellet, slappede lidt af og gik så ud og fik en drink eller tre ;-)

I morgen går turen ud til frihedsgudinden :-)

fredag den 1. august 2014

Empire State Building og shopping

Dagene skal virkelig nydes nu, det slutter før end man aner - vi synes begge tiden er gået virkelig hurtig!
Vi valgte i dag at tage op i Empire State Building, vi havde købt ekspress billetter hjemmefra, så vi sprang over køen og kom direkte til, vi startede med at tage elevatoreren til 86. Etage, hvor vi kunne gå ud og havde udsigt over hele New York!

Vi havde også bestilt billetter så vi kunne komme helt op på 102. Etage, her kunne man ikke gå ud, men bare kigge gennem vinduet

.. Og ja, de to billeder er faktisk forskellige, det første fra 86. Etage og det andet fra 102. Etage ;-)

Efter Empire State Building gik vi op af 5th Avenue som er gaden hvor alle butikkerne er, vi var inde i flere butikker og jeg fik købt to toppe, en cardigan og en sort blazer og Tobias fik købt ny mobil og et par bukser ;-)
Vi gik hurtigt omkring Central Park, og ud på Broadway hvor vi kom forbi Times Square inden vi gik ned i området Hells Kitchen og spiste på Hells Kitchen restaurant (ikke den rigtige!). Herfra tog vi hjem og slappede af på hotellet, vi havde lidt ondt i fødderne efter alt det shopping ;-)

New York er en dejlig by, men hold da op som de kan bruge hornet i bilen - de dytter hele tiden, både af andre bilister og mennesker (af mennesker, måske fordi de går som de lyster og gerne over for rødt!).

torsdag den 31. juli 2014

Brooklyn Bridge, 9/11 og gåtur på havnen

Vi gik meget trætte i seng i går! Jeg havde egentlig sat vækkeruret til klokken 7, men vågnede først halv 9 - vi gik ned for at spise morgenmad inden vi besluttede hvad vi skulle lave i dag :-)
Der er rigtig mange ting at se i New York og jeg så kun meget få ting da jeg var her sidst, men vi valgte at tage Brooklyn Bridge i dag..
Vi tog metroen over på brooklyn og gik så over broen for at komme over på Manhatten, broen er lang, men har en kanon udsigt!

Da jeg sidst var herover, var vi oppe i et shoppingcenter, med en god udsigt til broen - desværre var centret blevet lukket! Vi gik videre ned langs havnen og gik sådan at vi kunne se frihedsgudinden - vi skal på søndag ud og se hende og op i hende - vi fandt en hyggelig restaurant, hvor vi havde udsigt til hende..

Vi fik rigtig godt mad og bestilte også en drink!

Vi gik videre op af havnen og gik hen for at se det nye World Trade Center, som er bygget ved siden af de to gamle - det hvor de to andre tårne stod er der lavet vandfald, rigtig flot med en kant rundt om hvor navnene på alle der døde står!

Rosen fortæller at personen havde fødselsdag i dag.
Det nye World Trade center er næsten færdigt og forventes at åben senere på året..

Efter at have kigget på de to vandfald, gik vi ind på 9/11 museum - vi er måske ikke de største museum mennesker, men det var virkelig spændende og der var mange ting og fortællinger fra dengang! Vi brugte omkring 2 timer derinde..

Da vi kom ud fortsatte vi af havnen, og endte ved en minigolfbane, så vi tog os lige et slag minigolf ;-)

Herfra tog vi på restaurant og fik en god pizza med tynd bund, mmh!!

Resten af aftenen har været afslapning på hotellet :-)

onsdag den 30. juli 2014

Ankomst til New York

Vi kom med flyet og det fløj til tiden.. Det var ikke meget søvn jeg fik, da der var utroligt varmt deroppe! Vi landede en halv time før tid, 6.19, og hentede vores bagage.. Nu kom det måske svære, at finde fra lufthavnen og til vores hotel - der var noget der hed AirTrain i lufthavnen som vi ville prøve at høre omkring, men inden vi nåede så langt hev en mand fat i Tobias og sagde vi bare skulle komme med ham, vi fulgte ikke efter da han gik i retningen af taxierne og det skulle vi bestemt ikke med! Så vi fortsatte mod AirTrain, fik at vide vi skulle tage næste tog til enden og med Subway A.. Heldigt vi kom med det, da resten af togene efter vores var ude af drift.. Vi fik betalt og jeg havde hjemmefra læst at vi skulle købe et 7-dags metrokort, og det gjorde vi så også!
Det var en lang tur med metroen inden vi stod af på 34th Street, og gik hen til vores hotel som ligger på 36th Street, desværre var vores hotel værelse ikke klar før klokken 3, så vi havde lige 6 timer der skulle slås ihjel, ret hårdt når man næsten ikke har sovet hele natten, men vi gik ud for at finde noget at spise og gik herefter til Times Square, her satte vi os for at slappe af (vi var så trætte at vi ikke lige kunne overskue at lave noget!), lige pludselig kommer der rigtig mange mennesker med banner og skilte og skal være der hvor vi sad, det var en masse mennesker hvor nogen skulle holde tale omkring den 21. September hvor der er en march for klimaet i USA, vi sad midt i det hele og der var både pressen og fjernsynet til stede ;-)

Herefter gik vi lidt rundt i butikker og kiggede, og fandt en cafe at spise på og vendte tilbage til hotellet omkring klokken 2.. Heldigvis var værelset klar, det ligger på 14. Etage og er ikke det største, men vi kan være der ;-) 14 etager lyder af meget, men der er 15 i alt med 4 værelser på hver etage!
Vi lagde os til at sove (vi kunne slet ikke holde øjnene åbne til sidst), og vågnede igen omkring halv 7. Så slappede vi lidt mere af, inden vi gik ud for at spise - vi kom ind på en rigtig fin restaurant og fik virkelig godt mad!!

Nu er vi tilbage på hotellet og vi glæder os til at se mere af New York i morgen :-)